کد مطلب:277062 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:213

اصالت مهدویت و انکار ظهور حضرت مهدی از سوی برخی از مغرضان و متعصبان
مسأله مهدویّت و عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)، یكی از مسائل بسیار مهمّ و مشهور اسلامی است كه ریشه های ثابت آن در كتاب و سنّت ـ آیات و روایات ـ قرار داشته، و در منابع و مدارك اهل سنّت نیز درباره آن از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) وائمّه معصومین (علیهم السلام)، و صحابه و تابعین روایت شده است، وحتّی در معروفترین و معتبرترین و اصولی ترین منابع حدیثی اهل سنّت مانند «مسند احمد حنبل» [1] و «صحاح ستّه» [2] روایات مربوط به آن حضرت به فراوانی آمده است.

با این حال، برخی از متعصّبان، مغرضان و كج اندیشان، و یا افراد عنود و لجوج، ویا بالاتر از آن، تحصیل كرده های از خود راضی ـ از اهل سنّت ـ كه علم و دانش خود را بالاتر از حقّ و حقیقت می پندارند، و همه چیز را با معلومات ناقص خود می سنجند، و به هرچه با معلومات ناقص شان سازگار نباشد با دیده تردید و انكار می نگرند، و زبان به ایراد و اعتراض می گشایند، موضوع بدین روشنی را مخدوش نموده، و پس از گذشت



[ صفحه 30]



چهارده قرن از این واقعیّت ـ در عصر تمدّن و فرهنگ ـ تمام مطالب كتابهای خودشان را نادیده گرفته، و عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را افسانه ای پنداشته اند كه فقط شیعه معتقد به آن است!! [3] .

غافل از این كه مسأله مهدویّت و عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در اسلام، مسأله ای اصیل و ریشه دار است، و اختصاص به «تشیّع» ندارد، و قبل از این كه یك عقیده «شیعی» باشد، یك عقیده اسلامی ثابت و خالص است كه مدّت چهارده قرن از عمر آن می گذرد، و در طول این مدّت پیوسته مورد اتّفاق و اجماع عموم مسلمانان بوده، و علما، دانشمندان، نویسندگان، محققان ومحدّثان ـ از شیعه و سنّی ـ در این باره كتابها، رساله ها و مقاله ها نوشته اند، تا آنجا كه هم اكنون بیش از پنجاه جلد كتاب معتبر مستقل درباره وجود مقدّس حضرت مهدی (علیه السلام) از علمای اهل سنّت [4] و متجاوز از یكهزار جلد كتاب مستقل در مسأله مهدویّت در دست است [5] كه این خود دلیل قاطعی بر اصالت مسأله مهدویّت و ریشه دار بودن این عقیده است.

البته ما در اینجا در مقام پاسخگویی به افتراهای ناروای این گونه افراد عنود و ماجراجو نیستیم. و پیش از این، دانشوران، پژوهشگران و اندیشمندان آزاد اندیش و منصف جهان در این باره حقّ مطلب را ادا كرده، و پاسخ یاوه گوئیهای آنان را داده اند، ولی آنچه گفتن و نوشتن آن بر یك انسان مسلمان با ایمان لازم است و به صراحت باید اعلام نماید این است كه،مهدی موعود (علیه السلام) یك انسان عادی و یا قهرمان خیالی نیست، بلكه او حجّت خدا، و جانشین پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، و مردی الهی و آسمانی، و مظهر قدرت خداوند است كه پذیرش و انكار او از سوی شخصی یا گروهی، ذرّه ای از شكوه و عظمت او نمی كاهد، زیرا او چون مهر تابان و خورشید فروزانی است كه سرانجام به هر خانه ای خواهد تابید، و از هر روزنه ای خواهد درخشید، و هرگز تیرگی اندیشه جاهلان و تنگ نظری خفّاشان، از نور افشانی آن آفتاب عالمتاب مانع نخواهد شد.



[ صفحه 31]





شب پره گر وصل آفتاب نخواهد

رونق بازار آفتاب نكاهد



آری! ظهور مبارك حضرت مهدی (علیه السلام) از وعده های حتمی پروردگار است، و خداوند در وعده هایش تخلّف نمیورزد، و بی شك قیام شكوهمند آن مصلح پیروز تحقّق خواهد یافت، و دنیا را آن چنان كه پر از ظلم و جور شده، از عدل و داد پر خواهد نمود و انكار منكران، لحظه ای آن را به تأخیر نخواهد انداخت.

همچنین اعتراض معترضان، كه بدون توجّه به دلایل روشن و براهین آشكار، بی مهابا به پیش می تازند، و از شنیدن حقّ و پذیرفتن آن امتناع میورزند، در تحقّق ظهور آن مصلح الهی هیچ گونه اثری نخواهد داشت، و ظهورش بدون تردید به وقوع خواهد پیوست، و كسی را یارای مقاومت در برابر آن نخواهد بود.

(وَیَسْتَنْبِؤُنَكَ أحَقٌّ هُوَ قُلْ اِی وَرَبّی إنَّه لَحَقٌّ وَما أنْتُمْ بِمُعْجِزین). [6] .

«از تو می پرسند آیا به راستی آن حقّ است؟ بگو: آری! به پروردگارم سوگند، كه آن حقّ است و شما هرگز راه فراری ندارید». [7] .

(فَوَرَبِّ السَماءِ وَالأَرض أنّه لَحَقٌّ مثلَ ما أنّكُمْ تَنْطِقونَ). [8] .

«به پروردگار آسمان و زمین سوگند، كه این وعده، همانند این كه شما با یكدیگر سخن می گویید حقّ و حقیقت است».


[1] اين احاديث را مي توانيد به خصوص، در كتاب «مسند احمد بن حنبل» جلد يكم صفحه 84، 99، 376، و جلد دوّم صفحه 336، و جلد سوّم صفحه 17، 26، 28، 36، 98، 317، 345، 346، 384، و جلد پنجم صفحه 577، و جلد ششم صفحه 316 ملاحظه كنيد.

[2] «صحاح ستّه» معتبرترين كتب روايتي اهل سنّت مي باشد كه عبارتند از: صحيح بخاري، صحيح مسلم، سنن ابي داود، سنن ترمذي، سنن نسائي، و سنن ابن ماجه.

[3] به كتاب «دانشمندان عامّه و مهدي موعود (عليه السلام)» مراجعه فرماييد.

[4] اسامي آنها را در كتاب «الامام المهدي»، علي محمد علي دخيّل، صفحه 260، و كتاب «او خواهد آمد» صفحه 79 ـ 84، بخوانيد.

[5] انتظار بذر انقلاب، ص 16، و روزگار رهايي، ج 1، ص 16.

[6] سوره يونس، آيه 53.

[7] گفته شده است: اين آيه از مدّتها ومهلتهاي توده ها و غايب شدن پيامبران و تكذيب آنها از سوي ملّتها، و نزول عذاب بر آنها سخن گفته، نويد ظهور مبارك حضرت مهدي (عليه السلام) را به هنگام انحراف امّت اسلامي از راه هدايت، مژده مي دهد. (غيبت شيخ طوسي، ص 110 به نقل از روزگار رهايي، ج 1، ص 71).

[8] سوره الذاريات، آيه 23. در مورد تفسير اين آيه از ابن عبّاس و حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) روايت شده است كه منظور از آن، قيام قائم (عليه السلام) است (غيبت شيخ طوسي (رحمه الله)، ص 110، و ينابيع المودّه، ص 511، باب 71).